Een nieuwe baan - Reisverslag uit Shanghai, China van Marjan en Wim Klop - WaarBenJij.nu Een nieuwe baan - Reisverslag uit Shanghai, China van Marjan en Wim Klop - WaarBenJij.nu

Een nieuwe baan

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Wim

02 April 2012 | China, Shanghai

Beste Familie en Vrienden,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik wat geschreven heb. Marjan is de vaste schrijver en soms hadden wij gastschrijvers, zoals Pepijn en Kirsten. Maar nu is het dan toch mijn beurt.

Zoals velen van jullie al zullen weten, heb ik per 1 april een nieuwe functie. Ik ben nu COO (Chief Operational Officer) van DSM China. In het Nederlands zou je dat kunnen vertalen als operationeel directeur. Onze organisatie is zo hard gegroeid dat onze 'President', mijn Chinese baas Dr. Jiang Weiming, het allemaal niet meer gedraaid kreeg en daarom is door de raad van bestuur besloten om het operationele gedeelte anders te organiseren. Voor de mensen die dit intereseert: wij hebben nu dus een structuur met een CEO en een COO, die bijvoorbeeld in Amerika veel voorkomt.
Dit alles betekent ook dat ik nu heb 'bijgetekend'. Ik zou oorspronkelijk 2 jaar blijven. Dat is nu dus verlengd naar 3.5 jaar, dus tot 1 juli 2014.

Het gaat heel goed met DSM in China.
Onze omzet bedroeg vorig jaar al 2 miljard dollar en dat was dus een groei van 500 miljoen in een jaar. Uiteraard is dat niet altijd eenvoudig. Wij hebben zeker last van groeistuipen. Veel mensen werken nog maar kort bij DSM en hebben nog niet zoveel werk ervaring. Er gaat dus regelmatig wat mis. Ze zijn echter wel zeer gedreven, werken keihard en zijn leergierig, zodat ze meestal een fout maar een keer maken. We hebben nu zo'n 4000 mensen in dienst in China.

Ik moet nu ook steeds vaker DSM vertegenwoordigen bij alle mogelijke gelegenheden en dat zal nog meer worden met mijn nieuwe functie. Een paar voorbeelden:
- bezoek van de staatssecretaris van infrastructuur (Atsma)
- bijeenkomst met burgemeester van Shanghai
- banquet met gouverneur van de provincie Jilin (23 miljoen inwoners)
- bezoek van prinses Laurentien (daarover straks nog iets meer)

Ik geef ook veel lezingen op conferenties namens DSM. De onderwerpen zijn heel divers en dat is niet altijd eenvoudig. Gelukkig is volgens mijn kinderen mijn bijnaam 'Wimpedia' en heb ik vroeger als kind, zoals de oudere familieleden nog wel zullen weten, heel veel boeken gelezen. Dat komt nu zeker van pas. Ik heb o.a. presentaties gegeven over intellectueel eigendom, duurzaamheid in engineering projekten en over 'hoe om te gaan met cultuurverschillen tussen Aziaten en Westerlingen op de werkvloer'.
De meest interessante volgt binnenkort. Ik geef een lezing op een congres over glasvezelkabels in huizen (wij zitten in die business) met als titel 'Are You Ready for the Zettabyte Era?'. Hadden mijn collega's uit die business verzonnen. Ik wist niet eens wat een zettabyte was. Het is net zoiets als een megabyte, maar dan veel groter. Ik wilde eerst Ruud laten overvliegen als ICT adviseur, maar het duurt maar 10 minuten, dus dat ga ik wel overleven.

Nog even over het bezoek van prinses Laurentien. Zij heeft een kinderboek geschreven met een verhaal over 'duurzaamheid' en dat is nu ook in China uitgegeven. Ze wilde een sessie met Chinese kinderen en aangezien wij ook veel aan duurzame produkten doen, werden wij gevraagd om als gastheer op te treden. Het werd een heel leuk bezoek. Een intelligente, goed opgeleide vrouw, die iets van de wereld gezien heeft en waar je heel ontspannen mee kunt praten. Zie ook de foto's.

Uiteraard heb ik het heel druk met al die zaken, maar er zijn heel veel mensen die mij ondersteunen, zoals mijn secretaresse Lydia en uiteraard Marjan ('wo ai ni'). Daardoor overleef ik weer iedere week. Het meeste is ook erg interessant om te doen en dat geeft veel energie.

Gelukkig is er ook tijd om te ontspannen, zoals bijvoorbeeld vorig jaar tijdens onze tocht te paard in Songpan, onze reis naar Vietnam en het bezoek aan Zuid-Afrika.

Nu heb ik drie dagen vrij vanwege het Tomb Sweeping Festival en is er tijd voor leuke diners met vrienden en morgen naar de botanische tuinen.

Het wordt nu tijd om af te sluiten. Straks nog lekker hard lopen in het zonnetje langs de boulevard. Marjan straks naar les. Ja,inderdaad haar Chinees is al veel beter dan dat van mij...Ik onthou meer dingen zoals 'Shei Fang de Pi' (Rene weet wel wat dat is).

Ten slotte nog dit: Shanghai is een wereldstad met 23 miljoen inwoners, maar voor een goede pedicure moest ik pas geleden toch even in Munstergeleen zijn. (Luuk, is het zo goed?).

Groeten en veel liefs voor iedereen.

Wim/Ke Wei Mu

  • 02 April 2012 - 04:59

    Marjan:

    Wo ye ai ni.

    Malian

  • 02 April 2012 - 08:34

    Ton:

    Wim, Geweldig, heel veel succes en plezier met deze uitdagende Topfunctie.
    Groetjes ,liefs Wil en Ton

  • 02 April 2012 - 09:11

    André:

    Hallo Wim,
    Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan. Wat betreft je verslag, doe je niet onder voor o.a. Marjan, Pepijn en Kirsten.Veel succes met je promotie en ook de groeten aan Marjan.
    Groetjes Gonny en André.

  • 02 April 2012 - 12:11

    Tinie :

    Hoi Wim namens ons Gefeliciteerd het is een duidelijk verslag je mag wel oppassen dat je geen direkteur wordt anders houden ze je daar vast en kom alleen op vakantie in nederland ( grapje ) hoop dat het verder allemaal goed gaat groetjes joop tinie

  • 02 April 2012 - 12:48

    Kirsten:

    Nou, nou, wat een liefdesverklaringen weer! Ik wil graag ook iets Chinees typen, maar ik ben alle woordjes vergeten.
    Leuk om weer een verhaal van jou te lezen! Mooie foto's ook, ziet er belangrijk uit, maar dat zal het ook wel zijn ;-).
    Nee, ben trots op jullie allebei. Knap hoe snel jullie je draai hebben gevonden!

    Liefs,

    Een trotse dochter

  • 02 April 2012 - 13:08

    Ron:

    Top Wim Coo.
    Succes en zie uit naar je volgende belevenissen. Groetjes en Wim Goo Top

    Ron

  • 02 April 2012 - 16:23

    Hein, Lida En Leonie:

    Hoi Wim en Marjan,

    Wow! wij zijn weer zeer onder de indruk van jullie verhaal.
    Van harte Wim met je nieuwe "baantje"
    Je wordt al een echte beroemdheid.
    Wij hebben ook genoten van alle foto's , het is gewoon onvoorstelbaar, wat een bijzondere ervaring voor jullie!
    Geniet ervan en we kijken weer uit naar het volgende reisverslag.

    liefs Hein, Lida en Leonie Schilder

  • 02 April 2012 - 16:59

    Math Driessen:

    Wim gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging.

  • 02 April 2012 - 17:48

    Dre Moerkamp:

    Hallo Wim.
    Gefeliciteerd met je nieuwe baan.
    Onze jongste dochter (die indertijd
    Kirsten en Femke nog de fles heeft gegeven) werkt sinds ruim een jaar bij de wijk van morgen op het Avantis terrein in Heerlen. Dus wij weten inmiddels veel over duurzaamheid etc.
    Het is een project van de Hogeschool
    waarbij stagiaires ontwerpen en bv de MBO stagiaires bouwen. In Twente wil men ook zo iets opzetten. Als je in Ned bent misschien een idee om eens
    langs te gaan.
    Ik vrees dat ik voorlopig nog niet van sport overdag af ben.
    Sportgroeten voor jou en Marjan.

  • 02 April 2012 - 17:54

    Henk Weerts:

    Hallo Wim en Marjan natuurlijk niet te vergeten. Van harte proficiat met de bevordering (als ik dat zo mag noemen.) Veel succes toegewenst voor jullie beiden. Groeten uit Born, Henk Weerts en Mirjam van Bilsen

  • 02 April 2012 - 18:04

    Femke:

    Erg leuk om de foto's nu te zien. Dan kan je je toch beter voorstellen hoe het nu is!
    Pap, ik ben trots op je! Geniet van je nieuwe baan maar pas ook goed op jezelf ;)... :)
    Groetjes aan mam.
    Geniet van je paar daagjes vrij na 7 dagen aan een gesloten werken!
    x

  • 02 April 2012 - 19:18

    Ma:

    hallo Wim en Marjan
    Wim van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan voor jouw en Marjan heel
    fijn maar voor mij vind ik het nu toch wel een lange tijd maar Wim voor jouw is het toch wel weer een hele uitdaging groetjes en veel liefs Ma

  • 03 April 2012 - 14:38

    Marlies En Cor:

    Beste Marjan en Wim.
    Nogmaals onze felicitaties aan jou, Wim, maar natuurlijk ook aan Marjan. Geweldig mooi toch? Hele leuke foto's en een duidelijk verslag ( behalve het Chinees, dat is nog niet ontcijferd).
    Langzaam maar zeker gaat het nu richting juni en dan zullen we elkaar zien. Spannend, maar we verheugen ons op deze vakantie.
    Veel lieve groeten.

  • 03 April 2012 - 15:10

    Leo Klop:

    Nogmaals gefeliciteerd met je neiuwe job.
    We zijn trots op je.
    Jammer dat pa het niet meer begrijpt.
    Goed gedaan broertje.

    Leo

  • 03 April 2012 - 21:02

    Arie:

    Gefeliciteerd Wim. Lijkt me een uitdagende baan, maar dat kan jij wel aan.
    Op de foto's zie ik dat je ook al een chinese glimlach hebt aangemeten, met de mond dicht. Goed aangepast.

  • 05 April 2012 - 09:01

    Luuk:

    Hoi Wim. Ja, het is helemaal prima zo. Ik zit nu aleen met een luxeprobleem.
    Mijn agenda is nu te klein geworden voor 32 miljoen nieuwe klanten, dus als je weer eens in Munstergeleen bent, moeten wij toch eens een gesprekje hebben over die zettabyte's.
    Verder vind ik het prachtig dat je daar zo'n belangrijke functie hebt gekregen als dubbel O Chief. Ben ik best een beetje trots op. Groetjes aan Marjan en tot gauw.

  • 05 April 2012 - 16:58

    Rene:

    Gefeliciteerd.
    'Shei Fang de Pi' (Rene weet wel wat dat is).
    We kunnen hier een prijsvraag van maken.
    Voor de insider : het heeft te maken met een "vanArnhempje laten"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Marjan en Wim

Cambodja

Actief sinds 28 Dec. 2010
Verslag gelezen: 750
Totaal aantal bezoekers 75624

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 30 November -0001

Wonen in Shanghai

Landen bezocht: