Zomer is begonnen, xiatian dao le. - Reisverslag uit Shanghai, China van Marjan en Wim Klop - WaarBenJij.nu Zomer is begonnen, xiatian dao le. - Reisverslag uit Shanghai, China van Marjan en Wim Klop - WaarBenJij.nu

Zomer is begonnen, xiatian dao le.

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Wim

30 Mei 2012 | China, Shanghai

Goedemiddag allemaal.

De zomer is vorige maand al begonnen hier in Shanghai. Al zou je dat vandaag niet zo kunnen zeggen.
Het regent maar dat is niet erg. Tijd om de was te doen, Chinese les, stukje schrijven, lekker luisteren naar skyradio, goede tijden slechte tijden kijken en ook al gesport vandaag.

Het weer was net zoals in Nederland lekker zo rond de 30 graden.
Vandaag en morgen wat minder weer maar dan zal het wel weer beter worden.

Sommige mensen vragen zich af of ik me al verveel. Het antwoord hierop is nee.
Er is veel te doen hier.
Uiteraard trek ik veel op met andere expat vrouwen die hier wonen.
We ontmoeten ons bij het ontbijt en regelmatig doen we dingen samen. Zo is er elke dinsdagmiddag ons mahjong middagje.
Gezellig met zo'n 6-8 personen rond 2 tafels mahjong spelen.

Op maandag heb ik altijd Chinese les en s'avonds gaan we vaak gezamenlijk ergens eten.
Op de woensdag heeft bijna iedereen zo zijn eigen bezigheden. De een gaat naar les, de ander naar bijbelstudie (Amerikanen).Of typische expatvrouwen dingen: kapper, manicure, massage, shoppen, boodschappen.

Donderdag's is er vaak tijd om samen met wie dat wil ergens naar toe te gaan. Wandelen in de stad, nieuwe parken bekijken, waterstadjes, musea, restaurants etc.

Op de vrijdag heb ik zelf een typische expatdag.
Sinds kort doen we met de Chinese vrouwen en 1 Zuid Afrikaanse en mezelf Tai Chi.
Een van de Chinese vrouwen haar tante komt om ons les te geven.
Dit is van 8-9 uur s'ochtends.
Dat betekent vroeg mijn bed uit. Ontbijten, tai chi-en, douchen en daarna naar Chinese les. Wat leuk is dat ik begonnen ben met de Chinese karakters te leren schrijven. Elke les krijg ik er 3 en weet er denk ik nu zo ongeveer 60-70. Om de krant te lezen moet je er echter zo rond de 2000 kennen. Hier dus nog het nodige leerwerk te verrichten.
Daarna ga ik altijd ergens even lunchen om me daarna te laten pijnnigen door mijn masseuse. Ja ik weet het; nu weet je ook eens wat het voelt om gemasseerd te worden.
Mijn Chinese masseuse leert me in de tussentijd wat Chinees en ik leer haar Engels.

Op zaterdag gaan Wim en ik eerst wat sporten en s'middags ergens lunchen en gezellig wandelen en Shanghai verkennen.

Ondertussen is de tijd aangebroken voor sommigen om naar huis te gaan voor de vakantie. Anderen waaronder ikzelf maken ons op voor het "toeristenseizoen".

Mijn strijkayi laat ik de afgelopen dagen ook het huis beetje bij beetje schoonmaken.

In juni komen Kirsten en Ruud en zijn ouders. Ik verheug me er erg op. Leuk om wat in het vooruitzicht te hebben.

Wim vertrekt vrijdag eerst naar Beijing voor 1 dag en daarna door naar de U.S. voor een meeting.

Ik hoef niet bang te zijn om alleen te zijn want de andere vrouwen zorgen goed voor me. Als de mannen van huis zijn, wat dus vaak gebeurd dan ga je gewoon met anderen meeeten en uitstapjes maken.
Dit is erg gezellig.

In juli komt mijn "kleine" zusje en lange schoonbroer met hun mooie meiden.
We zullen er zeker een leuke vakantie van maken.

Verder sport ik 5x per week, om te proberen de extra kilo's eraf te krijgen die na mijn slechte heup periode erbij gekomen zijn. Dit valt niet mee en het resultaat is jammer genoeg niet zo zichtbaar. Ik doe mijn best maar gelukkig voel ik me goed en met mijn heup gaat het dankzij de medicijnen en het sporten ook goed.

Bij deze wil ik iedereen als nog feliciteren met hun verjaardag (ben niet zo goed in het onthouden hiervan, maar dat zal geen nieuws zijn. Melanie voor die van jou zal ik zeker nooit meer te laat zijn).

Ook wil ik iedereen een prettige vakantie toewensen. Met die van mij zal het zeker wel lukken.
In augustus voor 3 weken naar huis, rondje familie en tandarts, oogarts, heupkliniek en niet te vergeten pedicuur.
Daarna zijn Wim en ik van plan om in oktober waarneer er hier vakantie is naar Cambodia te gaan samen met een bevriend Amerikaans echtpaar.

Wim neemt uiteraard vrij als Kirsten hier is en ook een paar dagen als Sandra hier is.

Jieri kuaile, kan dao ni xia yici.
Prettige vakantie en tot een volgende keer.

Marjan, Malian

  • 30 Mei 2012 - 06:56

    Thea En Dolf:

    Dag lieve Marjan,
    Leuk om weer van je te horen en fijn dat alles goed gaat. We zijn al aan het sparen voor volgend jaar. Zien je in elk geval in augustus. Lieve groet.

  • 30 Mei 2012 - 07:43

    Truus Warlich:

    Nou Marjan, wanneer ik dit lees krijg ik kriebels om die leuke dingen die je kan doen.
    En dat het met Chinees schrijven zo goed gaat. Geniet er maar lekker van en we zien mekaar wellicht in augustus. Bedankt voor je bericht.
    Groetjes uit Limbricht

  • 30 Mei 2012 - 08:59

    Tinie :

    Hoi Marjan fijn dat alles goed gaat zo te lezen verveel je je eigen niet maar kom je tijd te kort hier gaat ook alles goed groetjes aan wim en een fijne vakantie tot horens groetjes joop tinie xxx

  • 30 Mei 2012 - 10:40

    Patricia:

    Dag Marjan Leuk weer eens wat vanuit China te horen. Gelukkig maak je het uitstekend en verveel je je niet. Er is daar ook veel te doen. Maar je kunt je weer gaan verheugen op je vakantiegangers. Geniet er van en tot de volgende keer. Ruud zal wel veel foto,s maken. Groetjes aan Wim. Lieve groet Patricia.


  • 30 Mei 2012 - 12:39

    Ria Van Eeghem:

    hoi Marjan
    Fijn weer eens wat te horen en leuk dat de vrouwen elkaar op vangen als de mannen op pad zijn.
    Sport niet te fanatiek en tot augutus misschien.

  • 30 Mei 2012 - 14:42

    Irma:

    Hoi Marjan,
    Leuk dat je ons weer eens op de hoogte brengt van je doen en laten,je hebt aardig je bezigdheden zo.
    Hier gaat alles goed, wij vervelen ons ook niet.
    Morgen een grote dag want Patrick gaat trouwen.
    Tot horens en groetjes aan Wim.

    Groetjes, Irma

  • 30 Mei 2012 - 15:17

    Tillie:

    Leuk om weer iets van je gehoord te
    hebben.Hier is alles goed,en zien je
    weer in Augustus,succes met alles.
    groetjes Tillie

  • 30 Mei 2012 - 18:38

    Ton:

    Hoi Marjan en Wim
    Fijn om te horen dat alles heerlijk verloopt.Alvast heel veel plezier met de vakantiegasten in juni en juli en alle toeristen ook het kijken ernaar geeft al veel vakantie plezier.
    Voorlopig nog de nederlandse kranten lezen want ik begrijp dat als je 3 tekens leert elke keer je een beetje uitgerekend in 2078 een chinese krant kan lezen.ha ha ha ha .
    Groetjes,liefs ook voor Wim natuurlijk.
    Wil en Ton

  • 30 Mei 2012 - 20:14

    Marlies En Cor:

    Het was weer een heel verhaal met genoeg informatie over de dagbestedingen. Het aftellen is voor ons begonnen en achter twee weken zien we elkaar, waar we ons erg op verheugen. Groetjes van ons aan jullie twee.

  • 03 Juni 2012 - 08:50

    Alie:

    Hoi Marjan en Wim,
    Wie had er gedacht dat jullie je zouden vervelen?
    Zo te lezen komen jullie tijd tekort en zo hoort het ook.
    Het is gewoon fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Afgelopen week een weekje naar de Betuwe geweest en prachtig mooi weer geha,d veel gefietst. Vandaag en de komende week gaan we de herfst weer in, regen en lage temperaturen.
    Marjan en Wim tot een volgende keer. Groetjes Alie en Fred

  • 05 Juni 2012 - 06:24

    Ruud En Kirsten:

    Ni Hao,

    De Chinese taal is er vanuit onze kant niet op vooruit gegaan, maar dat hoeft gelukkig niet. Het inpaklijstje is al gemaakt en een aantal kleren liggen al klaar. Uiteraard gaan we vrijdag pas inpakken, want aan preproefinpakken doen we niet. Het aftellen is nu echt begonnen. Tot heel snel!

    Liefs,

    Ons

  • 18 Juni 2012 - 18:00

    André:

    Zijn net terug van vakantie.Alle mailtjes nagekeken dus ook die van jullie.
    Zo te lezen hebben jullie het de komende maanden(juni en juli) lekker druk met vakantiegasten.Hoop dat jullie veel plezier hebben en tot hoors weer.
    Ook de groetjes aan Wim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Marjan en Wim

Cambodja

Actief sinds 28 Dec. 2010
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 75620

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 30 November -0001

Wonen in Shanghai

Landen bezocht: